Halal Recipes

April 16, 2007

http://halal-recipes.blogspot.com

Another blog by Muassasah. About Halal Recipes from all around the world. Writen in English (Phua Chu Kang standard english, Heh!). In order to promote ‘halal’ recipes to the world.

Advertisements

Side mirror yang hilang…

Mac 16, 2007

Alhamdulillah, hari ni side mirror moto ana hilang. Memula rasa geram lah jugak.. sebab hilang sepasang.. ana ni pulak jenis tak reti nak bawa motor tanpa side mirror.. tapi bila fikir-fikir balik.. sepatutnya ana kene bersyukur sebab yang hilang hanya side mirror, motornya tak hilang.. Terus ana rasa cool down, betul lah kata orang tua-tua “ikut hati mati, ikut rasa binasa”

Teringat ana akan satu kisah. Dimana seorang pemuda yang susah nak kawal perasaan marahnya. Maka dia bertanya kepada ayahandanya. Macam mana nak buat, lepas tu Ayahanda dia cakap.. setiap kali kalau nak marah… ambil paku besar.. kemudian tukul ke dinding sampai tenggelam. Kemudian cabut balik.. Satu hari sedang pemuda tu rasa nak marah, lalu dia pon ambil tukul dan paku tersebut lalu dipaku kedinding seperti nasihat Ayahandanya, kali pertama 10 Lubang, Kali kedua 9, kali ke tiga 8 lubang… begitu lah seterusnya sehingga akhirnya dia dapat kawal kemarahannya.

Setelah tu, dia pon jumpa Ayahandanya kemudian dia cakap yang dia dapat kawal dah kemarahannya. Dan Ayahanda dia pon suruh tengok balik kesan lubang yang dipakunya.. maka terlihatlah beberapa kesan hasil paku dia dulu.. lalu Ayahanda dia pon cakap… nak, walaupun kemarahan mu itu dah pon berlalu, tapi kesannya tetap akan kekal buat selamanya. Oleh itu kawallah marah mu itu, kerana hati yang terluka dengan kemarahanmu itu akan meninggalkan kesan buat selama-lamanya.

Lepas teringat kisah tu, ana pon start motor, terus ke kedai motor. Bayar Rm 18.00 beli side mirror baru. Alhamdulillah.. dapat side mirror baru.


Remaja mengandung anak luar nikah

Mac 15, 2007

Assalamualaikum…

Semalam 14/3 ana kena bagi kuliah harakah kat pejabat. Punya la pening tak tahu nak bawak bab apa.. sbb Lajnah tarbiyah bagi tau lambat. last-last ana bawak kitab penawar bagi hati: bagi menyatakan segala anggota yang tujuh.  Tak ramai yang datang kuliah malam tu. Lebih kurang 15-20 orang jek.

Selepas kuliah tu, Tarbiyah bukak diskusi, dan ana dimaklumkan oleh seorang jemaah :sdr Khairul mengenai 2 remaja perempuan yang tinggal di taman cendana telah mengandung luar nikah dan kini menunggu saat bersalin. Remaja itu telah dihalau dari rumah hampir 3 bulan. dan kini mereka merempat disurau kebayan berhampiran kawasan C******. Apa yang ditimbulkan dalam diskusi tersebut dimanakah peranan jawatankuasa Masjid yang berkenaan? ana difahamankan pada mulanya mereka berteduh di kawasan masjid tersebut kemudiannya menghalau mereka ke kawasan lain.

Sepatutnya JK Masjid tersebut harus mengambil tindakan membawa kes ini kepada jabatan kebajikan atau pejabat agama dan bukannya memindahkan mereka ke kawasan lain. Dan apa yang lebih menakutkan lagi apabila Sdr. Khairul juga menambah bahawa terdapat lelaki dari kaum yang bukan beragama Islam kelihatan mengambil remaja tersebut dan mengambil dan menghantar ke suatu tempat yang tidak diketahui.

Situasi sebegini amat berbahaya kerana, kemungkinan boleh terjadi pendakyahan dari agama lain, yakni dengan mengambil berat dengan niat  pendakyahan agama mereka. Dan lebih malang seandainya anak yang dikandungkan itu dilahirkan dan di ambil oleh mereka yang bukan beragama Islam. akan timbul kemungkinan besar anak tersebut akan dididik dengan agama yang selain daripada Islam. Nauzubillah.

*Keputusan diambil oleh mereka yang hadir pada kuliah tersebut adalah dengan mendesak pihak JK Masjid supaya mengendalikan masalah ini dengan secepat mungkin.